Kathy |
Wysłany: Nie 20:15, 05 Mar 2006 Temat postu: |
|
Komuś by się mogło przydać;):
Rząd rosyjki po upadku powstania styczniowego system rusyfikacj skupiła przedewszystkim na młodzieży. Młody człowiek był podnaniejszy na wypływy mające na celu kształtowanio nowcyh postaw, charakkterów. Chciano, by znienawidzili swoja ojczyznę, odrzucili polską tradycję, religię. Celem władz rozyjskich było wychowanie nowego pokolenia, które miało utożsamiać się z Rosjanami i Rosją.
Młodzież klerykowska wszelkimi sposobwami starała się przeciwstawić systemom rusyfikacji:
* Skupienie się wokół Zygiera, który obudził w nich ducha patriotyzmu i ogromny potencjał miłości do ojczyzny (recytacja [chciałam napisać 'redutacja'] Reduty Orgona, A. Mickiewicza)
* Chłopcy spotykali się na górce u Mariana Gontali
*Wspólne czytanie literatury polskiej (Mickiweicz, Słowacki)
*Wspólne studiowanie lireratury romantycznej (Szekspir => barok; Balzac, Puszkin, Gogol)
*Uczenie się polskiej historii
*Zapoznawanie się z treścią broszur politycznych
*karanie za mówienie po rosyjsku gdy znajdowali się u Mariana Gontali (kara pieniężna)
*Obrzucenie błotem majewskiego, który był o krok od wykrycia spotkań. Marcin pod osłoną nocy msci się również za to, ze podpłaszczem przyjaźni poddawał go skutecznej "obróbce rusyfikacyjnej"
~*~
* SZTETTER
- lekcje prowadzi niebrale, mało ciekawie, by ne zostać posądzonym o przciwstawianie się poltyce rusyfikacyjnej;
- nie wpajał młodym polakom niczego, co wiąże się z Polskością, by nie stracić źródła dochodu;
- kiedyś światły, z pasją tłumaczył poezję romantyczną, później apartyczny, obojętny ospały;
- przestrzega zasad polityki ruysyfikacyjnej;
- Polak, który poddaje sie rusyfkacji, jest jej narzędziem, a kieruje nim obawa o przyszłość rodziny;
- panicznie boi się rosyjskich przełożonych;
- podczas pamiętnej lekcji języka polskiego jest przerażony, jednak nie alarmuje przłożonych;
- w czasach trudnych dla Polski wybrał mniejsze zło - obojętność.
* KS. WARCHULSKI
- Wyrzuca za drzwi koscioła inspektora Zabielskiego, który domaga się śpiewania hymnu na cześć caraw jezyku rosyjskim;
- ksiądz, który nie moze przeciwstawić się ruzyfikacji, ale nie poddaje się, np. w kosciele każe śpiewać hymn na cześć cara po Polsku, podobnie jest na jego lekcjach;
- surowy, bezkompromisowy, dla gimnazjalistów jest autorytetem.
* NOGACKI (polak)
- nauczyciel arytmetyki cieszący się wielkim poważaniem;
- gimnazjaliści uczą się tego przedmiotu, bo boją się gniewu prowadzącego zajęcia;
- nauczyciel surowy, sumienny, bardzo dobrze wypełniający swoje obowiązki, konsekwentny w działaniu;
- Polak, który dostosowywuje się do wymogów szkoły rosyjskiej, nieśmiwdomie i skutecznie rusyfikuje, np. wymaga szybkich wypowiedzi w języku rosyjskim, błyskotliwego liczenia także w języku rosyjskim.
* RUDOLF LEIM
- z wykształcenia historyk, jednak historii w gimnazjum rosyjskim mugł uczyć ylko rosjanin, więc wybrał łacinę;
- na lekcji utrzymuje dyspcyplinę, wymaga bezwzględnej ciszy;
- przestrzega zasad polityki rusyfikacyjnej, boi się o posadę;
- ostro każe tych, którzy mówią po Polsku, chociaż w domu używa języka polskiego, bo ma zonę polkę, a córki są zagorzałymi patriotkami;
*MAJEWSKI:
- Polak, kótry świadomie utorzsamia się z zaborcami, "spytał po polsku z przeciąganiami i akcentowaniem z ruska wyrazów, aczkolwiek dopiero przed dwoma laty został rosjaninem";
- nadgorliwie wypełnia swoje obowiazki związane z nadzorem uczniów i prześladowaniem wszelkich przejawów polskości;
- faworyzuje majątnych , wpływowych uczniów, dokucza, wyśmiewa i urąga uczniom biednym, np. Romkowi Gumowiczowi;
- by zdobyć zaufanie Marcina i uzyskać go jako zwolennika polityki rusyfikacyjnej zachowuje się nieetycznie - częstuje go papierosami;
- nauczyciel w klasach początkowych;
- jest nieuczciwy, obłudny udzielając korepetycji przed egzaminem wstępnym, potencjalnym uczniom gimnazjum klerykowskiego, np. Marcinowi Borowiczowi.
* KOSTRIULEW
- rosjanin, nauczyciel historii;
- bezwzględny rusyfikator, który często obrażał uczucia narodowe polaków;
- wyszukiwał skandale by szkalowac Polskę.
* OZIERSKIJ
- nauczyciel jezyka rosyjskiego;
- niepotrafi utrzymać w klasie nalezytej dyscypliny;
- uczniowie dokuczają mu, wyśmewają, drwią z niego.
~*~
CIRRICULUM VITAE
Imię: Marcin
Nazwsko: Borowicz
Narodowość: Polak
Adres zamieszkania: Kleryków, u pani Przepiórkowskiej
Miejsce urodzenia: Gawronki
Rodzice: Helena i Walenty Borowicz
Wykształcenie: średnie
Ukończone szkoły: Szkoła Elementarna w Owczarach
Znajomosć języków: polski, rosyjski, łacina
Zainteresowania: polska literatura
Umiejętności: posługiwanie się bronią
Cechy usposobienia: mądrosć, spryt, wrażliwość
Cechy charakteru: pracowity, zdolny, pojęny
Działalność patriontycz: potajemna nauka jezyka , postkania na górce
Plany na przyszłosć: kontynuacja nauki na Uniwersytecie Podziemnym
Imię: Bernard
Nazwisko: Zygier
Narodowosć: Polak
Pochodzenie: szlacheckie
Miejsce zamieszkania: Warszawa
Adres zamieszkania: Kleryków
Rodzice: --
Wykształcenie: średnie
Ukończne szkoły: Szkoła w Warszawie, Gimnazjum w Klerykowie
Znajomosć języków: polski, łacina, rosyjski
Zainteresowania: czytanie polskiej literatury
Umiejętności: znajomosć polskich ksiazek
Cechy charakteru: odważny, uparty, pilny
Cechy usposobienia: pilny, uprzejmy
Działaność patriotyczna: recytacja "Reduty Ordona"
Plany na przyszłosć: studiowanie polskiej literatury w tajnych organizacjach
Imię: Andrzej
nazwisko: radek
Narodowość: Polak
Pochodzenie: Chłopskie
Miejsce zamieszkania: pajęczyn Dolny
Rodzice: Ojciec z zawodu formal
Wykształcenie: średnie
Ukończine szkoły: Gim. w Klerykowie
Znajomosć języków: polski, rosyjki, łacina
Zainteresowania: polska literatura romantyczna
Umiejętności:przepisywanie wiedzy (oO)
Cechy charakteru: uparty, ambitny, zdolny
Cechy usposobienia: opanowany, cierpilwy
Działaność patriotyczna: potejemne spotkania u Gontali
Plany na przyszłosć: kontynuacja nauki na uniwersytecie podziemnym
~*~
1) W latach zaborców literatura odgrywała wielką rolę. Była ostoją polskości w sytuaceji, kiedy nie istniało państwo polskie.
2) Rola lekcji języka polskiego w trakcie, której Bernard Zygier wyrecytował "Redutę Ordona":
- uświadomienie gimnazjalistom ich tożsamości narodowej
- wyrażene nienawistnego stosunku do caratu i jego polityki
- wyrażenie ogromnej miłosci do zniewoloniej ojczyzny
uświadomienie chłopcom, ze mają możliwość dokonania wyboru
- wzbudzenie chceci poznania prawdy
-dokonanie przełomu w sposbie myślenia, tak jak było w przypadku Marcina Borowicza
- dobra lekcja patriotyzmu
uświadomiene, iż sprawy narodowo-wyzwoleńcze powinny być na pierwszym miejscu
- podkreślenie ważności działania przeciwko zaborcom
~*~
UTWORY PATRIOTYCZNE:
- podkreślały siłę i chcęć Polaków do walk za ojczyznę
- były świadectwem polskiej historii okresu zaborów
- nie pozwalały zapomnieć kim POlacy są i gdzie jest ich miejsce
- podtrzymywały polaków na duchu
- pobudzały one uczucia patriotyczne, które zmuszały do działania
- ukazywały tragiczną sytuację pozbawioncyh ojczyzny
~*~
1. Syzyf = Rosjanie
Głaz = Polacy
droga = rusyfikacja
Syzyfem są nauczyciele, kórzy z całej siły próbowali zrusyfikować polską młodzież. Ich celem było wychowanie nowego pokolenia, które musiało utożsamiać się z rosjanami i rosją. Jednak ich wysiłek zpstał przekreślony kiedy Bernard Zygier wyrecytował "Redutę Ordona".
2. Syzyf = Poska młodzież
Głaz = działania podejmowanie przeciwko rusyfikacji
Syzyfem jest młodzież, która pokonuje beznadziejną sytuację (strach: przekonanie, że Polska nie odzyska suwerenności). Chciała poszerzyć swoje horyzonty wierząc. Podjęła wysiłki w określeniu swej narodowości, swojego stosunku do religii, zaborców. Praca była heroiczna, wymagała odwagi, determinacji, samozaparcia, konsekwencji w działaniu. Celem miało być zachowanie odrębności, narodowości, przetrwanie ciężkiej próby i w konsekwencji odzyskania niepodległosci.
Z mojego zeszytu;D |
|